tisdag 25 januari 2011

Jenny Reimers

Jag vill HYLLA hennes bok "Naturlig föda naturligtvis". Det är så fantastiskt lärorikt att få lära sig mer om hur vi är anpassade till en viss kost. Att se på människan som en organism med en mycket enhetlig genkod, som därför inte skulle kunnat genom en evolution som ändrat t.ex. vår tolerans mot stärkelse. Såhär skriver hon om glukagonets betydelse:

"Däremot stimulerar glukagon till produktion av eikosanoidernas "underhållsgrupp", speciellt tillsammans med den animaliska omega3-fettsyran eikosapentaensyra
(EPA). EPA är det ledande eikosanoidhormonet i "underhållsgruppen" och är byggsten till övriga viktiga specialfettsyror i dennagrupp."
Läs den, jag har absolut inte kommit igenom alla delar, plockar lite här och lite där, vartefter jag blir mer och mer nyfiken (tror det är det bästa sättet, nyfikenheten är vägen till långvarig kunskap...), men efter vad jag läst hittills kan jag rekommendera den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar