tisdag 1 november 2011

Varför försvara okunskap när man kan utforska sanningen?

Sedan jag började med denna kost har jag stött på många olika reaktioner. Alltifrån att personen man pratat med gått direkt hem och tömt skafferiet på precis allt som innehåller mycket kolhydrater, till att andra dragit öronen åt sig och blivit rent ut sagt arga.

Jag kan förstå att man vill kunna lita på livsmedelsverket. På samma sätt kan jag förstå att man vill kunna lita på läkare också. Det ska man också kunna göra- till viss del. Dock är det så att den enda som på riktigt bestämmer över dina handlingar är du själv, du har i de allra flesta fall veto när det gäller din egen hälsa. För att beskriva var jag är påväg i mitt resonemang skall jag ta ett exempel ifrån en kurs i strukturkemi som jag nyss läst.

På 50-talet tilldelades upptäckarna av NMR(nukleär magnetisk resonans) nobelpris. Enkelt förklarat är det en metod inom rotationsspektroskopi som går ut på att man skickar in radiovågor i ett magnetfält vilket resulterar i ett tredimensionellt spektrum som man kan utnyttja för att lista ut strukturer på molekyler. Sedan dess har metoden utvecklats alltmer och på 80-talet fanns en svensk forskare inom området som satt med i nomineringen av ytterligare ett nobelpris tillägnat vidare utveckling av NMR. Denne forskare påstod att man aldrig skulle kunna få bilder genom denna metod.

Idag sitter vi här och MRI är den typ av NMR som vi nog hört talas om i större utsträckning- dvs. magnetröntgen. Vi framkallar detaljerade bilder av våra hjärnor med hjälp av denna metod, bara ca 30 år efter att en väl erkänd forskare inom NMR påstått att det var rena fantasin.

Dithän jag vill komma med denna lilla historia är att om vi skulle lyssnat blint på denne forskare som ansetts vara så kunnig inom sitt område, så skulle vi nöjt oss med hans utlåtande. Vi skulle förmodligen inte varit där vi är idag, med en teknik som ansetts vara omöjlig, om vi inte haft människor som vågar testa dessa förutfattade meningar.

Samma sak är det med vår kost. Man kan påstå sig vara helt övertygad om något och bli rasande om en person påstår sig hitta en utveckling av detta som för en själv liknar en ren fantasi- Skulle mättade fetter vara bra för oss? Skulle hjärnan kunna må bra och fungera utmärkt utan kolhydrater? Om ingen skulle ha nyfikenheten nog att undersöka dessa frågor, utan stirra sig blinda på kostråd som grundades av Ancel Keys på 50-talet, så skulle vi nog inte komma att upptäcka att allt i kost- och hälsoväg inte är skrivet i sten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar