tisdag 24 april 2012

Länge sedan sist!
Skriver idag för att jag hittade ett recept på bröd som inte innehåller vetemjöl. Har aldrig testat fiberhusk eller någon annan fiberblandning som finns i många lchf-recept.  Att försöka baka något slags bröd har varit lite svårt då jag drar mig för att göra s.k. "oopsies" (gjorda på ägg och philadelphiaost) som i min mening smakar för mycket ägg. Hur som helst, har nu med lite inspiration från ett recept på lchfrecept.com gjort ett bröd som tar 10min och uppskattades av oss här hemma. I originalreceptet skulle man ha 1dl mandelmjöl till 1 ägg och 25g smör, blanda ihop detta och mikra i 2min. Vi har tyvärr ingen mandel hemma så jag fick mixa hasselnötter istället vilket blev ca 2dl mjöl. Jag försmälte smöret lite och vispade ned ägget i samma skål och hade i knappt ett kryddmått bakpulver samt allt mixat nötmjöl och en nypa salt. Detta blev en rätt stabbig smet som jag enligt receptet mikrade i 2min. Se upp för varm skål!! Tog upp denna kaka, delade den i två och körde ned i brödrosten i någon minut tills de fått en fin yta. Med mycket smör och en massa ost och några gurkskivor blev det en trevlig och god fika. Kändes mättande och bra att veta att det som fanns i brödet inte var några konstigheter (förutom bakpulvret kanske om man tycker så...). Mjukt bröd är ju så fantastiskt gott, särskilt när det är alldeles ljummet så att smöret smälter sådär lagom, varför det är synd att missa det helt för att man inte vill baka på bröd gjort på massor av kolhydrater.
Råder er att testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar