tisdag 18 oktober 2011

Long time no see

Som ni kan se har jag inte skrivit på väldigt länge, har nu kommit igång med höstens göromål så det blir förhoppningsvis ändringar på detta framöver. Jag har nu avslutat mina biologistudier för denna gång och istället tagit mig an ett år i grundläggande kemi på Stockholms Universitet och jag kan garantera att det är krävande. För att ta en kandidatexamen i nutrition, som är ett utav framtidsalternativen, så krävs dessa kemistudier varför jag helt enkelt får motivera mig med detta när det känns tungt.

Jag lyssnade härom dagen på Radio1, där Aschberg bjudit in Katrin Zytomierska. Det blev såklart en hel del LCHF-prat vilket gjorde det än mer spännande att höra vad som sades. Katrin Zytomierska är någon jag uppmärksammat först på senare tid och jag har fått uppfattningen att hon är en väldigt stark människa med svar på tal i allra högsta grad! Människor ringde in gång efter annan, de flesta verkade vara mindre förtjusta i "bantningsknepet" och mindre införstådda i att det just handlar om en livsstil. Det är tråkigt, upplever jag, att det ska behöva målas upp som en bantningskur  som inte har högre värde än så.

Ser man tillbaka på våra förfäder kan man som tidigare citerat se att vi ätit mycket färre kolhydrater än vad livsmedelsverket rekommenderar, vilket vi kan räkna ut med våra lilltår om vi bara tänker efter. Vi levde som jägare och samlare och att odla var det som sagt inte  tal om förrän under senare delen av vår evolution. Dessutom var odlingen mycket sparsam innan detta storbruk kom igång då vitt mjöl och socker blev huvudingridienser i, tyvärr, alltför stor del av vår kost. Att då ifrågasätta varför naturlig föda, som bevisligen fungerade för våra förfäder skulle vara skadlig och endast ett bantarknep, är i mina ögon ologiskt. Flera rapporter kring sekelskiftet då läkare reste runt till avlägsna stammar av inuiter visar att de INTE hade problem med hjärt-kärlsjukdomar, karies, mag-tarmproblem, diabetes typ 2 etc. Titta på eskimåerna till exempel, en dokumentär på svt härom veckan visade hur dessa äter valspäck rakt av, dvs. proppar i sig animaliskt mättat fett! De är magra, håller värmen och framförallt har de hälsan i behåll vilket vi västerlänningar uppenbarligen inte kan skryta med.

Ni får ursäkta om jag låter upprörd eller trampar på någons tå, men jag upplever det som hemskt att man ifrågasätter en kost som bevisligen gör oss friskare, varför skulle den annars av dess "anhängare" hyllas? Den senaste rapporten jag hörde innan sommaren visade att 25% av Sveriges befolkning skär ned på kolhydraterna- för att de mår sämre av det? Det har jag svårt att tro. Det handlar inte om något etablissemang som tjänar pengar på detta, någon vinklad forskning som den typen Ancel Keys arbetade med, någon industri som lever av att människor blir sjuka och ska behandlas- det handlar om att man måste våga bepröva dagens kostråd, tänka logiskt och lita på sin kropp.

2 kommentarer:

  1. Heja Bella! :-) Så härligt med ditt engagemang.

    SvaraRadera
  2. Tack!:) Vad roligt att du tycker det:)

    SvaraRadera