söndag 23 oktober 2011

Vaddå köttdiet?

Det talas ju ofta om att LCHF skulle motsvara någon slags "köttdiet" där man bokstavligen vräker i sig kött. Köttindustrin misstänks ligga bakom denna våg av köttitarianer som även väljer att bada i fett. Stämmer detta verkligen?

Som LCHF-are kan jag ju bara svara för mig själv och personer i min närhet som valt denna livsstil. Jag äter inte mer kött än tidigare. Jag kan inte. Jag blir mätt så fort av 2msk creme fraiche och en kotlett att det bara inte går att stoppa i sig mer. Vad åt jag innan? Ja, lika mycket kött, lika mycket sås och två potatisar. Istället för mjölk i teet har jag grädde och istället för tjocka brödskivor äter jag flatbröd med dubbelt så mycket smör på som jag hade på en vanlig macka förr om åren. Jag äter gräddiga grytor med grönsaker och kött i, alternativt grytor med en kokosmjölksbas. Detta åt jag förut också, men jag åt dessutom potatis, ris, nudlar, bröd, etc. etc. till. Konstigt nog håller jag mig så pass mätt att jag under en testperiod under sommaren klarade mig på dessa två flatbröd till frukost och sedan på kvällen en köttbit och sås samt sallad. Mängden mat som behövs produceras för att hålla mig mätt är så mycket mindre när jag äter LCHF. Suget efter struntmat som inte innehåller NÄRING är borta. Vi människor behöver inte bukfylla, vi behöver fylla på med protein, fett, vitaminer och mineraler. I animaliska produkter är detta tätt packat och ger en lång mättnadskänsla.

Som sagt, jag äter inte mer kött, inte heller mer mat. Jag låter kroppen sköta sitt och proppar den inte full med nytt bränsle när det redan finns! Jag är ju gjord av mättade fetter som likväl kan omsättas- varför äta annat då?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar